Monday, April 14, 2008

Et vellykket spindekursus.







Pigerne, som ses på billederne herover, var bare SÅ gode at undervise. Det var et lille hold på bare 6 elever, hvilket gav os mulighed for at afvige en del fra det program, jeg havde udarbejdet hjemmefra. Vi gik simpelthen bare efter en kort introduktion og præsentationsrunde igang med at få smurt og justeret rokkene. Og derefter gik alle igang med at spinde. Efterhånden som spørgsmålene opstod, snakkede vi simpelthen bare in tingene.

Vi fik snakket om MANGE forskellige emner i løbet af weekenden, bl.a. vask af råuld, sortering af uld, forskellige måder at bruge farvede fibre på osv. osv. Der blev både spundet på de medbragte rokke samt håndtene. Min el-rok blev flittigt gennemfotograferet, der blev vasket garnprøver, der på forunderlig vis snoede sig på plads efter en tur i det våde element.

Derudover blev en masse andre emner vendt, bl.a. hørte vi både historier fra Færøerne og Grønland. Alle på kurset (inkl. mig - jubiiiiiii) var så heldige at få FORÆRET (ja, du læste rigtigt!) en stor portion moskusfibre af Katrin, som har boet i Grønland i 39 år. Og det var altså ikke bare moskus, vil jeg lige skynde mig at sige. Jeg har en posefuld moskusuld herhjemme, som jeg har købt i dyre domme og som er FYLDT med små korte stykker stride dækhår, som skal sorteres fra de lækre, bløde fibre med pincet. Det tager ca. 100 år og en krig!!

Men moskusfibrene, vi fik af Katrin, var REVET af skindet. Det betyder, dækhårene er intakte og dermed lige til at rykke ud af fibrene UDEN nogen problemer overhovedet! En stor tak til Katrin skal der lyde herfra, både for de superlækre fibre og for alle historierne om Grønland og dets beboere.

Kurset forløb over 3 dage, og alle havde (heldigvis) rimeligt travlt med at komme hjem søndag - de skulle jo hjem og spinde! Tak til alle jer for en brandgod weekend i Brønderslev, jeg håber, vi kan gentage successen næste år!

4 comments:

Silkemor said...

Nøøøjjj, hvor dejligt for dig at få sådan lækkert fiber med hjem. Glæd dig til at spinde det, det er bare mums:-)

Knus Kirsten

Anonymous said...

Ødde bøøø ku man ikke få lov at KØBE noget moskus ?? Hvad med at formidle en kontakt, hva ?? Jeg er SLET ikke spor misunderlig.. HOLD da op, altså. Spionde sagde du, nul du skal farve, skal du !! HAHA

Annie said...

Åhr ja - Moskus?!!
Står der ikke et sted at man skal dele den slags?
Heldige kartoffel :o)

Unknown said...

Tak for en skøn weekend i Brønderslev, Det går forsat fremad med Navajo-teknikken, som jeg er blevet utrolig glad for.
Jeg håber vi ses til næste år...
Mvh
Louise