Friday, October 17, 2008

Svampefarvning og bærmispel

Høsten af slørhatte på vores sidste svampetur har resulteret i disse garner. Alle garner er BFL, nederst til venstre har jeg bejdset med tin og farvet med cinnoberbladede slørhatte. I midten ses et garn bejdset med kobber og ligeledes farvet med de cinnoberbladede slørhatte. Nederst til højre igen et kobberbejdset garn; men her er farvet med kanelslørhatte (tror jeg i hvert fald nok, det er - lamellerne var brune). Og øverst et alunbejdset garn, som bare lige fik dyppet enden af feddet ned i gryden med grønkødede slørhatte (svampe med gule lameller). Disse svampe fandt vi ikke ret mange af - derfor den lidt spøjse indfarvningsmetode.
Og så er starten ellers gået til min Bærmispel-trøje. Jeg havde ellers sat mig for, at ALLE 800 g fibre skulle spindes, før jeg gik igang med strikkepindene. Jeg mangler vel at spinde de sidste 20 g samt tvinde de resterende 100 g garn; men jeg har altså "snydt" og har slået op. Modellen bliver strikket i en slags domino-strik, hvor alle firkanter strikkes sammen efterhånden - jeg GIDER ikke sidde og sy dem sammen. Foreløbig ser det ret lovende ud, synes jeg - jeg er spændt på at komme videre og få strikket så langt, så den næste række firkanter kommer ovenpå.

6 comments:

Anonymous said...

Wow,hvor ser det godt ud Karin. Sikke farver.
Knus
Susanne

Merete said...

Sikke nogen flotte farver. Laver du mon strømpegarn i disse farver?
Merete

Unknown said...

Merete - indfarvningen er faktisk ikke min, så det gør jeg ikke. Det er nogen fibre, jeg har udvekslet med en anden farver. Men jeg vil overveje at lave noget, der måske kan komme til at ligne denne farveholdning en smule;-))

Conny said...

Hvor er de smukke de farver du har fået frem.Hver år bestemmer jeg ,at jeg vil prøve at farve med svampe, men det bliver aldrig til mere end tangen Efter jeg har set de smukker farver du fået, må jeg da hvis prøves næste år

Unknown said...

kom så igang - ja, jeg kan KUN anbefale svampefarvningen - det er sjovt og ikke spor svært. Det gælder naturligvis om at komme i de rigtige dele af skoven, man skal lige lære de forskellige farvesvampe at kende. Men når man en gang har spottet dem, er de altså ikke så svære at finde. Held og lykke med jagten;-)

Inges uldprogram said...

For hulen da hvor er de flotte de farver. Jeg er da spændt på at se din bærmispeltrøje. Men 800 gram, det er da en hel del at spinde sådan lige.