Thursday, August 13, 2009

Pandekage-tilbehør


Så fik jeg omsider tid og lyst til at plukke i hvert fald hovedparten af de stikkelsbær, der endnu ikke var faldet af grenene p.gr.a. overmodenhed, spist af hvepse og andre dyr eller plukket af forbipasserende, der lige skulle prøvesmage varen. Fordelen ved ikke at have haft tid til at høste bærrene før nu er indlysende - nu skal der nemlig ikke bruges ret meget sukker, når de skal forvandles til grød (= tilbehør til pandekager)
Jeg håber, farmor og farfar tilgiver mig oppe i deres himmel, når jeg nu fortæller, at jeg 1) ikke har vejet høsten og 2) ikke har nippet bærrene for blomst og stilk men blot skyllet dem, sorteret blade og andet overflødigt fra, hældt dem i poser og smidt dem i fryseren. Jeg har nemlig erfaret, at man OVERHOVEDET ikke bemærker, at blomsterne ikke er nippet af, når først grøden er kogt og pandekagerne bagt, og man er klar til at smage på herlighederne. Den slags var ALDRIG gået på Stationsvej, hvor der altid blev holdt nøje regnskab med høst-udbyttet, og hvor stikkelsbær MED blomst var en ikke-eksisterende mulighed!

2 comments:

Bente T said...

Ja der er ikke noget der er dårligt uden at det er godt for noget!
Bær der er høstet sent giver mindre sukkerforbrug. Det er vel også den bedste måde at søde på?
Din farmor havde jo sin måde at gøre tingene på og du har din, hvem skal bestemme hvad der er det bedste!
Det er vel det man selv har det godt med. God fornøjelse senere med spisningen af grøden og pandekagerne. Uhm jeg kan næsten fornemme smagen, mums. KH Bente

Unknown said...

Bente - du har da fuldkommen ret i, at sen høst giver det mindste sukkerforbrug, hvilket jo bestemt ikke er så ringe endda. Og at der så også er blevet rigeligt med bær til både solsorte, høns og andre af havens dyr, det er faktisk helt ok med mig.
Og vist har man lov til at udvikle sine egne metoder til at gøre tingene på. Jeg synes i hvert fald, det er dybt tåbeligt at sidde og bruge en masse tid på noget, man reelt ikke får noget ud af. Så hellere mere kvalitetstid ved rokken;-)))))))
Pandekager med stikkelsbærgrød - så bliver det altså bare ikke ret meget bedre. Nu løber MINE tænder altså bare i vand.
Knus Karin