Sunday, June 13, 2010

Nye beboere på Kornvangen

Igår rykkede der så 10 nye beboere ind i vores hønsehus. En rugehøne, som vores kære nabo har været så venlig at udlåne, både til rugning og senere kyllinge-pasning samt indholdet af rugeæggene, som jeg hentede hos en spinde-veninde, der bor i Kvong! 9 små skønne dunbolde tripper nu rundt oppe i hønsehuset, hvis de da ikke ligger under deres mor og hygger sig i varmen.


12 æg havde Helle og Carl taget fra til mig - 2 af æggene gik i stykker og 1 enkelt var ikke befrugtet, så det er da en ret god statistik! Nu bliver det så spændende at se, hvor mange hanekyllinger, der er imellem; men der kommer til at gå noget tid, for jeg er ikek så dreven indenfor hønseavl, så jeg kan bestemme kønnet allerede nu. Foreløbig skal jeg bare bruge masser af tid med at hygge om dem, lave lækker mad til dem og gøre de små fortrolige med os. Jeg havde faktisk helt glemt, hvor hyggeligt det er at have sådan en flok dunbolde at kræse om!

Og nå ja forresten, kyllingerne er af racen White Sussex, og det er dværgracen, der kommer til at bo her hos os.

2 comments:

Annie said...

Nåhr - tillykke med pyllerne!
Kyllinger er fantastisk god underholdning, sikke en energi og nysgerrighed.
Måske skulle man smage på kyllingefoderet, og se om det har samme eksplosive effekt på mennesker?....arj...=D

Unknown said...

Tak Annie - de er bare SÅ søde. Idag har de fået ½ hårdkogt æg most helt fint med en gaffel og blandet med lidt rasp. De var VILDE med det;-)) Og jeg havde helt glemt, hvor sjovt det er at have kyllinger.
Nej tak til at smage på kyllingefoderet;-(