Tuesday, May 24, 2016

Plantefarvning

Plantefarvningen har ligget stille nogen år - jeg har egentlig TEMMELIG meget garn på lager, og jeg har haft gang i så mange andre ting. Men så læste jeg et sted, at Louise (een af pigerne bag g(uld)) skulle ud efter kruset skræppe til farvegryden. Den plante kendte jeg ikke; men det gav god anledning til at komme ud og kigge efter den, og den står overalt i grøftekanterne her hos os.


Jeg fik plukket en posefuld og fik farvet 200 g gråmeleret geelong/cashmere - som blev solgt før det var tørt.

Afsted igen - denne gang plukkede jeg flere kg blade og fik kogt en kraftig farvesuppe. Foreløbig har jeg farvet 300 g garn i 1. bad, 200 g i 2. bad og 100 g strømpegarn i 3. bad. Og der er stadig farve i vandet!!!!



Jeg lavede desuden en indigo stamkype igår, så når jeg en dag har god tid (og har fået vundet en masse garn i fed), skal der farves blåt her på matriklen - og det bliver også sjovt.



No comments: