Tuesday, January 27, 2009

Strømper og strømpegarn

Her først lige et billede af noget af det strømpegarn, jeg har farvet de sidste par dage. Det er prøve-indfarvninger, der ligger her - jeg tester nogen forskellige farvemetoder osv. Jeg er lidt spændt på at få det strikket op - især det limegrønne til venstre i billedet. Hvis jeg bliver tilfreds med resultatet, vil det for det første komme til at figurere her med et billede eller 2, og for det andet vil garnet blive sat til salg på min hjemmeside. Ja altså, noget tilsvarende garn; men det vidste du jo godt, jeg mente????

Normalt strikker jeg faktisk slet ikke strømper/sokker i hånden. Jeg har jo en strikkemaskine, og den gør arbejdet så glimrende - i hvert fald sålænge garnet er forholdsvis tyndt, og strømperne bare skal være "lige ud af landevejen" uden finurlige hulmønstre og lignende. Men selv JEG kan jo blive fristet af nye udfordringer, og jeg HAR da også strikket strømper i hånden før i tiden. Ikke mange; men jeg har da gjort det. Jeg har altid fundet hælen særdeles finurlig - ikke fordi jeg har strikket nogen specielt indviklede hæle; men jeg har indtil nu aldrig HELT fundet fidusen i dem.
På en surf-tur rundt i cyberspace faldt jeg over en strømpebog, hvor man strikker strømperne på en rundpind. Man strikker på begge strømper samtidigt, det vil jo så også sige, man er færdig med dem begge 2 samtidig.
Teknikken fungerer faktisk helt fint for mig - i starten syntes jeg godt nok, det var noget mystisk noget og kunne slet ikke se fidusen i denne metode; men så snart jeg havde strikket en 4-5 omgange, fandt jeg mig tilrette med systemet, og nu kører det bare derudaf for mig.

Garnet er noget sjat-farvet, gammelt strømpegarn - forstået på den måde, at det er endda nogen år siden, jeg farvede det. Jeg husker tydeligt farveriet - det var ganske morsomt, og jeg synes, garnet og strømperne er blevet kanonflotte.
Faktisk er det også meningen, at disse strømper skal indgå i mit forsøg med holdbarhed af strømpegarn. Jeg har jo spundet garn til et par spiralsokker af BFL og tencel. Men for at kunne teste holdbarheden af garnet, er jeg jo nødt til at have et andet par strømper at sammenligne med. Det skal være disse strømper i grønne farver, strikket på rundpind, der er det sammenlignende par. Jeg er spændt på, hvordan mit forsøg falder ud.

No comments: