Tuesday, July 14, 2009

Jeg er gået karte-amok.

Lige pludselig får jeg lyst til at lave eet eller andet spændende. Hvad søren skal jeg dog lige finde på????? Åhhhhhhh, jeg kunne da f.eks. tage min Ashford kartemaskine med ud på terrassen og blande nogen fibre.
Her ses 300 g fibre i bats á ca. 25 gram. Det er en helt tilpas mængde til min kartemaskine - presser jeg den meget mere, bliver resultatet ikke specielt vellykket. Og da jeg vil have et ordentligt resultat, er det altså sådan ca. denne mængde, jeg holder mig til. Jeg har kartet grønne og hvide uld-fibre sammen tilsat en smule gulgrønt og lidt pink.
Fibrene bliver kartet igennem maskinen 2 gange, så de bliver blandet lidt med der er stadig striber i mine bats. Fibrene bliver blandet yderligere under spindingen, men det færdige garn bliver altså ikke helt ensartet i farven. Overordnet set er garnet lysegrønt; men ser man nærmere efter, opdager man små farvenuancer.
Se bare striberne her......
Og her anes de pink fibre.
Det første bundt garn ligger lige nu til tørre på terrassen - der blev 82 gram garn, der måler ca. 266 m, altså en løbelængde på ca. 3250 m/kg. Jeg spinder et helt almindeligt, 2-trådet garn og regner med at bruge det til...................SURPRISE: en vendestriks-vest!!!!! Denne gang går den muligvis hen og bliver retstrikket, så den bliver mere autentisk og strikket efter opskrift!!

4 comments:

Birthe P said...

Det bliver fint. Rigtig fint. Sådan nogle kartede fibre ser bare så guf ud.. :-)

Unknown said...

Ja, det er faktisk blevet rigtig fint. Og Birthe - du har fuldkommen ret, sådan en baljefuld luftige, smukke fibre er næsten ikke til at holde nallerne fra;-)

Berit said...

Hej
Jeg vil høre om du kan hjælpe med evt. kontakt til nogle som kan (og vil) karte og spinde uld. Jeg kunne nemlig godt tænke mig at prøve at strikke af egen uld.

Berit

Unknown said...

Berit, kan du ikke lige prøve at skrive til mig på flg. adresse: karinhrkilde@hotmail.com så kan vi prøve at snakke om, hvad det helt nøjagtigt er, du gerne vil have.