Thursday, October 14, 2010

Travlhed

Egentlig en lidt tåbelig overskrift at sætte på dette indlæg, for hvornår har jeg egentlig IKKE travlt? Stort set aldrig, er det rigtige svar; men i tiden op til en messe, er der nu alligvel ekstraordinært stort pres på - måske fordi jeg, ligesom så mange andre, arbejder bedst under pres!!!!! Indimellem alle "skal-opgaverne" bliver der dog også plads til et par små "må-opgaver". Dette kunne f.eks. være en tur i skoven efter svampe - sidste tur gav ca. 800 g cinnoberbladede slørhatte, som ses på billedet herover. Jeg ville prøve, om ikke jeg kunne få en kraftig, rød indfarvning, så jeg brugte simpelthen alle 800 g svampe på een gang. Kogte et par afkog af dem og bejdsede så 100 g BFL-garn direkte i farvebadet med tinsalt (shhhhhhhhhhh, det er bestemt ikke særligt miljøvenligt at bejdse med - og jeg har da hermed også brugt det sidste, der var i bøtten. Fremover bliver der kun bejdset med alun eller evt. kobbervitriol her på matriklen).
Resultatet ses yderst til højre - fed farve ikke sandt?? Yderste til venstre ses en indfarvning med nogen andre slørhatte, de farvede ikke ret meget, og jeg ved faktisk heller ikke helt nøjagtigt, hvilken type slørhatte, det var;-( Næste garn er bejdset med kobbervitriol og farvet med knippe-svovlhatte, som jeg rent faktisk hentede lige udenfor min hoveddør. Vi har en del gamle træstammer til at ligge rundt omkring i haven som bedafgrænsning, og derpå vokser disse farvesvampe altså. Ganske morsomt, synes jeg.
Det grågrønne garn er bejdset med alun og farvet med sortfiltet netbladhat - en farvesvamp, som ALTID giver et smukt resultat.


Og så over til "skal-opgaverne". Eller skal og skal - jeg bestemmer jo naturligvis selv; men der er da ikke meget ved at tage på messe, hvis man ikke har noget nyt og spændende med, vel? Her er en ny strømpegarns-indfarvning, som blev okay vellykket og derfor får lov at komme med til
Fredericia.


Knappe-produktionen er også i fuld gang. Det er sjovt at lave knapper, afprøve nye farvekombinationer, mønstre, faconer osv. Men hold op, hvor tager det egentlig også lang tid. Ikke mindst at bore alle hullerne bagefter - det er da godt, vi har en søjleboremaskine!!



Og her lige et close-up;-))

No comments: