Friday, April 29, 2011

Av min ryg!!!!!!!!!!!!

På billedet her syner det måske ikke af så meget; men her ligger mængden af det ukrudt, jeg formår at fjerne fra vores have i løbet af en hel dag! Himmel og hav hvor det dog hævner sig, sådan at pjække fra lugningen af et forholdsvis stort staudebed i et par år!!!!!!!!!!!!!!!!! Men nu er det rimeligt ryddet, og der er gjort plads til, jeg kan tage på en planteskole og købe nye og spændende stauder. Den irriterende del af historien er, at staudebedet ligger i temmelig meget skygge, og at jeg godt kan mærke på min ryg, at det er hårdt at være i haven. Mon jeg nogensinde lærer dét der med at tage lidt ad gangen??????
Og så til noget helt andet. Birthe og jeg har i Spindeforeningen en workshop omkring plantefarvning i maj måned, så det kan ikke være et øjeblik for tidligt at begynde at klargøre. Her ses 30 små bundter uldgarn, ombundet med bomuldssnor, som jeg har bundet fra 1 til 5 knuder på. Det tog ikke nær så lang tid, som jeg havde frygtet at lave alle disse bundter. Og det pynter jo også gevaldigt på sagen, at man kan sidde ude på terrassen og få sol på næsen imens!




2 comments:

Karin Grøn said...

Uha jeg kender det, men jeg har gjort det til en vane at klippe staudebedet tilbage i starten af april og holde det med kultivering en gang om ugen indtil juli- så lukker det og så er det slut med arbejde der udover at klippe kæmpebuketter og klippe lidt stauder tilbage en enkelt gang så de blomstret to gange på en sæson.
Du kan få nogle meget fine stauder til skygge- f.eks. lave mange hostaer- de dækker totalt for bunden og blomstrer smukt og den allerstørste jeg har - har også meget smukke frøstande, der står hele vinteren.
Derudover kan alle typer Sct Hans urt bruges og det er det samme- de er lette at have med at gøre og har smukke frøstande. Held og lykke med det

www.frunielsen.com said...

Hejsa min kære jeg kender godt den haveryg du taler om. Jeg har også været igang med nogle bede som jeg ikke har luget længe og mine fliser,-- selv om jeg mener sommerhus skal være et fristed ,----SÅ SÅ skal det jo heller ikke være en vildmark ,- visse steder har jeg bestemt at der skal det bare gro som det selv vil en slags skovbund,- men andre skal være lidt mere kontroleret,-- nu også med højbede med jordbær og et højbed med lidt salat osv. osv. Det er da bare livet,-- ja og garn skal jo også gøres klar til farvning jeg glæder mig så meget knus frunielsen