Thursday, May 17, 2007

Rabarber-bejdse



Jeg er igang med at koge rabarberblads-bejdse til plantefarvning. Det er ret smart, at de velsmagende stængler kan bruges til lækre kager osv., og at bladene så kan udnyttes til at bejdse garn med. Det håber jeg i hvert fald, de kan - det er lidt af et eksperiment. Men også kun lidt, for opskriften er altså taget fra en amerikansk bog om plantefarvning......
Det er godt at have et udendørs-sted at anvende som kogeplads, når man skal plantefarve. De forskellige supper er TEMMELIG ildelugtende (og så har jeg bestemt ikke sagt for meget). Det ville være at pine resten af familien at stå med den slags indendørs. Og hvor tolerant ens familie så end er, så ER der jo indimellem også grænser for tålmodigheden, hvilket vel er forståeligt nok............
Nu skal jeg så lige have vasket noget bomuldsgarn, for selvom det efter sigende skulle være meget svært at plantefarve bomuld, vil jeg nu alligevel gøre et forsøg. Jeg kan jo altid overfarve garnet, hvis det skulle gå i fisk........... Og så kan både bomuld og uld komme i samme bejdse-bad.

No comments: