Monday, July 9, 2007

Gang i farveriet

Jeg har haft gang i min opskriftsbog idag. Ja ikke den til kager og andre søde sager, næh.....det er min farve-opskriftsbog, jeg har kigget i. Jeg har en del hør/silkegarn, jeg skal have givet noget kulør - ensfarvet er altså lige en tand for trist for mig. Så jeg har strikket et langt stykke på min strikkemaskine - vistnok ca. 160 m og så ellers indtil garnet slap op (jeg har strikket af godt og vel 200 g)






Herunder ses så mine færdige farveblandinger, der er klar til at blive hældt på strikketøjet. Jeg vil nemlig gerne have forholdsvis laaaaaaaaaange farveforløb - vandt jeg garnet op i et fed (eller et par stykker) og hældte farven derpå, ville forløbene blive meget korte, og det er så ikke lige det, jeg er interesseret i denne gang.





Her ses et billede af det strikkede stykke, hvor farven er hældt ud over. Jeg har hældt hver af de 4 farver på 2 steder, altså bliver der på godt 200 g 8 brede striber. Jeg håber, det bliver godt - nu står det i ovnen og skal varmes rigtig godt igennem. Hvorfor er min ovn i kælderen bare så LANGSOM????????????



2 comments:

Mette G. said...

Det er SÅ smart og det skal altså prøves - engang ;-) Hvilke farver bruger du? Jeg har nogle Ashford stående, men tror ikke, at de kan bruges med farvning i ovn.

Hilsen
Mette

Unknown said...

Hej Mette.
Jeg bruger Remazol-farver. Men Ashford-farver skulle vel også kunne bruges - de kan da godt gå i mikrobølgeovn, ikke??
Og ja, det ER nemlig en smart måde at få de lange farveforløb lavet på. Og så lang tid tager det jo ikke at strikke det op. Det, der irriterer mig mest, er faktisk at vinde garnet op i et fed EFTER farvningen. Men det skal altså gøres, for garnet bliver ret "krøllet" af hele denne proces!