Monday, October 6, 2008

Svampefarvning

Der har været gang i plantefarvningen her på matriklen. Det er forløbet over et stykke tid, og garnet har været MEGET længe om at tørre; men nu har jeg samlet det hele sammen til fremvisning. Her kommer en liste over, hvad jeg har bejdset og farvet med:
Jeg starter med den øverste række af garner og går fra venstre mod højre:
1. BFL bejdset med alun og vinsten og farvet med skønhedsøje (frø fra Birthe). Efterbehandlet med salmiakspiritus på den måde, at feddet fik lov at ligge med den ene ende i gryden med salmiakspiritus og den anden ende i farvegryden.
2. BFL bejdset med kobber og farvet med brunporesvamp.
3. BFL bejdset med tin og vinsten og farvet med brunporesvamp.
4. BFL bejdset med alun og farvet i 2. farvebad med brunporesvamp.
Og nederste række garner - osse fra venstre mod højre:
5. BFL bejdset med kobber og farvet i 2. farvebad med sortfiltet netbladhat.
6. BFL bejdset med alun og farvet med sortfiltet netbladhat.
7. BFL bejdset med kobber og farvet med sortfiltet netbladhat.
8. BFL bejdset med tin og farvet med sortfiltet netbladhat.
Iøvrigt gav sidste svampetur MASSER af den sortfiltede netbladhat, faktisk så mange, at jeg har tørret ialt 5 kg svampe i mit tørreapparat og gemt til eventuelle plantefarvninger i løbet af vinteren. Jeg har også en hel del bejdset garn på lager og har omsider fået indført mit EGET knudesystem. Af bitter erfaring har jeg også lært, at man skal bruge ufarvet garn til ombinding af fed - det der med bare at gribe eet eller andet tilfældigt garn fra lageret holder bare ikke en meter - det kan nemlig smitte af!!!!!!!!!!!!!!!
Spørgsmålet om, hvad jeg dog skal lave af alt mit plantefarvede garn begynder snart at blive en smule presserende - jeg har MEGET garn på lager og vil da gerne bruge det til noget fornuftigt. Jeg har tænkt på en plaid - eller 2-3 stykker, for det er der da så rigeligt med garn til. Hmmmm, kommer tid kommer råd - lige i øjeblikket står projekterne i kø inde i hovedet!!!



5 comments:

JetteM said...
This comment has been removed by the author.
JetteM said...

Hold op hvor det blevet nogle smukke farver. Sikke et arbejde. Det kan da blive en smuk plaid.

Anonymous said...

Sikke smukke farver! Det er en fryd at se hvad du laver, altid!

Unknown said...

Tak for roserne Jette og Irene. Ja, jeg tror afgjort, en plaid vil være det helt rigtige projekt. Nu skal jeg så bare have fundet tiden et eller andet sted.....

Birthe P said...

Karin, sådan en bane skønne plante- og svampefarvede garner kan man da kun blive glad i låget af :-)
Flot resultat, og det lyder som en knaldgod idé med plaider!