Monday, March 21, 2011

Hønsene snyder mig.

Jeg var pavestolt, da jeg forleden kunne hente det første æg oppe i hønsehuset. Mine kyllinger blev udruget lidt vel sent sidste år og nåede derfor ikke at komme igang med æglægningen, før vinteren satte ind. Så hele vinteren har jeg gået og glædet mig, til jeg igen skulle op og hente dejlige æg i redekasserne, far i sin tid har lavet til mig.
Jeg har længe spejdet efter æg; men det første kom altså først den 17. marts. Det lå på jorden oppe i hønsehuset, og det undrede mig en smule; men dog ikke mere, end jeg bare samlede det op og tænkte, at det nok var kommet lidt bag på hønen og hun derfor ikke var nået ind i en redekasse. Et par dage efter lå der endnu 2 æg på jorden deroppe - jeg spekulerede lidt på tingene og besluttede at tjekke alle hjørner efter for evt. reder. Men jeg fandt intet!!


Idag er det så gået op for mig, hvor mine kære høns mener, det er bedst at lægge æg. Det foregår inde i en kaffesæk, der er halvt fuld af halm. Sådan nogen sække bliver lidt halv-møre af at være ude i fri natur, som de jo trods alt er oppe i hønsehuset, så der er et ret stort hul på den ene side. Og her suser hønsene så ind og lægger deres æg i den dejligste bløde rede.

Og her går jeg rundt og tror, at mine høns ikke er ALT for vakse og lige skal have lært det der med at lægge æg først!!!!!!!!!!!!!!!! Hvem er det måske, der ikke er for vaks????


6 comments:

Helvigs strikkehjørne said...

Ja sådan kn man blive lidt overrasket..Godt du fandt dem.;)

Unknown said...

Ja, jeg blev unægteligt MEGET overrasket. Men det er ok, de gerne vil bruge sådan en sæk som "redekasse" - det er faktisk helt og aldeles iorden med mig. Og ja, det var godt, jeg fandt æggene. Idag har jeg hentet 5 stk fra vores 5 høns, så jeg skal da lige love for, de går til den:-))

Tanja's Verden said...

De er effektive må man sige :)

Unknown said...

Ja DET er de unægteligt Tanja. Og det er dejligt, så kan jeg igen bruge løs, pensle boller med æggestrygelse osv. Jeg må indrømme, jeg bliver lidt nærig med æg, når jeg skal ud og købe dem.

Bente B said...

Dine høns er helt normale. De begynder at lægge æg når de synes at der er tilstrækkelig med længde på dagen (lys), og det at de kan lide at lægge æg i en hule er også normalt (de kan jo ikke ses oppefra af en rovfugl). Når det bliver efterår kan du evt give dem kunstigt lys, så forlænger du den periode de lægger æg i. Men du skal regne med nul æg ved juletid. kh Bente B

Karin Bech Hansen said...

det må da være skønt at kunne hente sine egne, friske æg selv...

Så ka det jo godt være, hønsene er opfindsomme, men bare de leverer! hehe ;)