Friday, June 15, 2012

Det begynder at udvikle sig til en mini-zoo

Der mødte mig noget af en overraskelse, da jeg kom hjem fra arbejde idag! For ca 3 uger siden var Søren som vanligt gået op og ville hilse godmorgen til kaninerne og fandt da Tallisker inde i Evelyns bur!!!!!!!!!!!! Da han i sin tid lavede kanin/hønsehuset, adskilte han kaninernes boliger med tråd, der ikke helt havde samme højde som rummet! Men vi tænkte, at det skulle da nok gå, og da det var Harry og Evelyn, der boede i hver sit rum, var det heller aldrig et problem - begge kaniner var nemlig for store og tunge til at kunne hoppe over til hinanden. Men Tallisker er lille og vaks, og hun mente åbenbart, hun gerne ville ind og besøge sin nabo!! Da vi snakkede med Kaj Thaysen om sagen, mente han ikke, der var "sket" noget - hans teori går på, at angorakaniner skal være helt nyklippede for at kunne parre sig med held. Så vi slog koldt vand i blodet og tænkte ikke meget mere over det! Søren lukkede hullet med en bjælke, og så var den sag klaret. Troede vi!!!!!!!!!!!!!!!!!

Da Søren var oppe hos kaninerne til morgen, så han da også godt, at Tallisker havde plukket uld af maveskindet og lavet en rede; men det er ABSOLUT ikke første gang, vi har set det - hun har været falsk drægtig gentagne gange. Så han tillagde det heller ikke denne gang den store betydning. Og at hun har været lidt fjern og utilnærmelig den senere tid, har vi HELLER ikke tillagt den store betydning, det er alle kaninerne ind imellem! Men det har der altså været en rigtig, rigtig god grund til. For minsandten om ikke jeg åbnede Talliskers bur og fandt en rede med 7 varme, møffende, velskabte unger i!!!!!!!!!!!! Hold da op for en overraskelse. Og jeg har stadig ikke helt fattet det - har mest af alt lyst til at gå op og nusse alle 7 unger hele tiden, men det går jo ikke, de skal have fred og ro! Lidt video og billeder er det dog blevet til, og der skal nok komme dokumentation på bloggen her een af de nærmeste dage:-) Så nu skal vi lige have fundet en løsning på, hvor de skal være henne, når de bliver store nok til at skulle flyttes. Og hvor vi finder nogen bure, for Søren har vist ikke den store lyst til at skulle bygge flere kaninhuse i haven. Jeg tænker, det bliver hans værksted, der bliver inddraget til kaninbolig; men nu må vi se! 

12 comments:

knhobby said...

Stor griner, tillykke med familie forøgelsen. Bare vent til de bliver så store de får pels og øjne så er de søde, rene uldtotter må det blive til , siger en der er vokset op på en kaninfarm ( dog) ikke angora.
kaniner kan godt bo i 2 etager hvis det kniber med pladsen, for jeg kunne forstille mig deres " mor" er begyndt at regne i kg uld om året ;)

Helvigs strikkehjørne said...

Tillykke med familieforøgelsen...dejlig at blive overrasket på den måde ik.;-))

Birte said...

Tillykke - det må da også indebære barselsorlov ? ;-)

www.frunielsen.com said...

Tihi stort tillykke med ungerne,---Jeg har prøvet det samme for mange år siden,-- min søster kom med 2 kaniner og et stort bur --- fødselsdagsgave til sønnemand han var 3 år,--- det var jo hunner,-- men pludselig en dag jeg åbnede buret var der 6 unger --- jeg fik et shok,--- men jeg må indrømme det var svært at komme af med dem. Men det var jo også almindelige kaniner. Angora er jo så smukke og dejlige har haft nogle i 80 serne ,-- kunne godt tænke mig igen ,--- men det er jo ikke nemt når jeg bor den halve del af året i sommerhus og den anden del i Horsens,--- og her er ræve ,-- held og lykke med børnene,- knus

Kathe Lewis said...

Jow, angora'er parrer sig hvorsomhelst og nårsomhelst - de er heller ikke blege for at bide tråden mellem burene itu, hvis de kan (hønsetråd holder IKKE)!
Held og lykke med de små, håber du lykkes med at finde hjem til dem når den tid kommer. Jeg har måttet opgive at komme af med mine, så dem jeg har i overskud må slagtes.
Dog ikke lille Oskar som vi har flasket op, og som er udnævnt til "huskanin"...;-)
Hilsen Kathe

Susanne said...

Hehe - tillykke med familieforøgelsen. Det er en skøn oplevelse med angoraunger. Bare vent til de hopper rundt. Du vil komme til at sidde og betragte dem hele tiden :0)
Jeg varmede en op dengang vi fik unger. Den var født udenfor "børneafdelingen" og kanin mor slæber ikke sine unger ind til reden. Så den lå helt nyfødt og iskold for sig selv. Så ind på min mave i nogle timer og så ind i reden.
Behøver jeg at skrive, at det var den jeg beholdte :0)
Knus

Irene said...

Stort tillykke til "bedsteforælderne" thi hi..
Sådanne kaniner er ikke sådan at holde styr på ;o)

Unknown said...

Tak for alle jeres søde kommentarer:-))))))
Næh, det er ikke sådan at holde styr på sådan nogen kaniner - heldigvis tænker jeg lige nu!
Jeg har haft kontakt til Kaj Thaysen (kaninavlerforeningens formand), for igår var jeg lige ved at gå i panik ved tanken om, hvor vi dog skulle gøre af alle de kaniner! Hvor køber man bure osv. Men da han var holdt op med at grine (!!!) beroligede han mig og ville gerne låne mig nogen bure midlertidigt! Muligvis vil han også aftage nogen af kaninerne, men nu skal vi jo først se, hvilken farve de får. Moderens mor er halv hvid og halv sort, så man ved jo aldrig. Men uanset, så er der ikke en eneste af dem, der bliver aflivet, så det kan da godt være, vi skal til at have udvidet kaninhuset! Eller have omlagt Sørens nye værksted eller noget! Det ser vi på og tager stilling til, når ungerne er blevet noget større.
Jeg har læst mig til, at de skulle få øjne efter 9 dage - dvs. på næste søndag. Det bliver spændende!!

Unknown said...

Susanne - jeg var også NOGET spændt, da jeg stak hånden ned i reden - jeg havde IKKE lyst til at fjerne nogen døde unger!!!! Men dem var der heldigvis slet ikke nogen af, så jeg fik bare ryddet op efter folingen og fik pakket ungerne godt og grundigt ind i ulden igen. Og de møfler bare rundt og laver små lyde, når jeg kommer derop, så alt ser ud til at gå godt! Jeg læner mig 100% op af kaninmoderen, der ser ud til at have helt styr på situationen:-)))))

Bente T said...

Tillykke tillykke med forøgelsen, :-D ja det var da noget af en overraskelse.

Susanne said...

Min kaninmor fik otte unger. Tre var døde og lå stablet ved siden af reden. Fire lå trygt og varmt i reden og så var der Laffe, som nok var kommet hurtigt til verden og deraf født i "kaninmors dagligstue", som dagplejebørnene døbte den.
Tror kaninmor selv sorter ungerne.

Nu kan jeg jo gå og gumle lidt på om jeg skal stille mig op i køen som adoptivmor.......... Mon der er en lille sort, der kunne bo i Bovrup :0)

Unknown said...

Vi må vente og se, hvilke farver der dukker op, Susanne:-)) Det kunne da være sjovt med lidt "eksport" til Bovrup:-)