Saturday, April 17, 2010

Spontanitet

Birthe kom forleden lige i tanker om, at hun ville skyde en helt og aldeles spontan SAL/KAL igang i Spindeforeningen. SpinOff´s forårsnummer er netop udkommet og indeholder spindebeskrivelse og opskrift på en lille strikket hals-dims. Og hvem kan stå for en invitation til at deltage i sådan en seance? Jeg kan i hvert fald ikke, og desuden var jeg faktisk lige på nippet til at lave et lille forsøg med at spinde noget garn med alle de små dimser fra mine farvede silkekokoner, som ikke lige umiddelbart er til at få med i det garn, jeg ellers spinder af dem. Chancen bød sig hermed, og jeg var ikke sen til at gribe den.
Jeg har taget en håndfuld fibre, der lå og ventede på at blive brugt til et eller andet fornuftigt, noget uld med silke ikartet. Fibrene ligger i tops og er sådan set lige klar til at spinde; men de fik nu alligevel en tur igennem kartemaskinen. Jeg lavede simpelthen en "sandwich" bestående af et tyndt lag af uld/silkeblandingen, nogen farvede silkekokon-dimser spredt løseligt ud herover og derpå endnu et tyndt lag af uld/silkeblandingen. Dette kørte jeg 1 gang gennem min Ashford kartemaskine, hvorpå jeg iøvrigt netop har monteret en børste. Denne virker ret effektiv, i hvert fald har jeg forsøgt mig med at karte ren angora. Resultatet blev rimeligt godt, faktisk. Angora er IKKE nemt at karte rent; men fibrene blev løsnede, så de er meget nemmere at spinde til en jævn og fin tråd. Børsten "holder" ligesom på fibrene under kartningen, og indtil videre er jeg meget glad for min investering.

Det kartede bat indeholdende små "klatter" af farvede silkefibre spandt jeg på min dejlige Golding håndten og tvandt derefter tråden med en tråd rene angorafibre på min Kromski. Resultat: et dejligt og meget smukt garn med en løbelængde på ca. 2800 m/kg. Jeg har dog kun 32 g med en længde på 89 m, så mon ikke jeg skal have spundet lidt mere?



No comments: