Thursday, December 15, 2011

Julerier

 Der er travlhed her på matriklen - akkurat som der er travlhed så mange, mange andre steder i denne december-tid. Men........der er dog ikke mere travlt, end jeg har haft tid til at eksperimentere en lillebitte smule. Jeg har nemlig lavet en rødkålskrans. Ideen har jeg ikke selv fået - den er hapset fra julemagasinet fra Jeanne D´arc Living. Deri var et billede af den FEDESTE krans, og jeg tænkte straks, at sådan een måtte jeg altså osse have i hytten. Til alt held skulle vi alligevel ud og suse efter et juletræ - vi kørte ud på planteskolen, og dér havde de minsandten også både en halmkrans og en mængde andre gode sager til salg. Selve juletræet var såmænd ikke så dyrt, hmmmmmmm:-)
Og kransen er ret nem at lave. Jeg "pelsede" et rødkålshoved for langt de fleste blade - de inderste er dog ikke til at skille ad, så dem spiser vi istedet! Bladene blev lagt på en avis på stuegulvet og fik lov til at ligge dér et par dage og blive lidt slatne. Og så skulle jeg ellers bare lige have revet nogen af dem lidt i stykker, så jeg kunne folde dem og lade dem ligne roser (ja,ja - det hjælper at have en god fantasi!!). Jeg bandt grøn bindetråd omkring "roserne" - jeg vil IKKE bruge den grønne af slagsen næste gang!! Og da der skulle bindes rødkålsblade og "roser" på kransen brugte jeg noget guld-bindetråd, det er noget pænere. Til slut blev kransen sprayet med lidt limspray og drysset med glimmer.
 Også i køkkenet juler jeg en smule. Idag kom jeg i tanker om, vi skulle have en dåsefuld fedtebrød. Opskriften er fra min gamle, faldefærdige men højt elskede Blå Bagebog fra Tørsleff! Jeg kan egentlig ikke helt angive grunden til, at det netop blev fedtebrød, jeg havde lyst til at bage. Det er IKKE en småkage fra min barndoms-jul, ej heller een, jeg plejer at lave; men jeg kom af ukendte årsager lige pludselig til at tænke på denne type småkager. Og som Søren ganske rigtigt sagde: "De smager fandeme godt, de her!!" Deri har han helt ret!
 Jeg har lavet temmelig mange af julegaverne i år, deriblandt også sådan en klods-dims, som her på billedet. Mor går til patchwork 1 gang om måneden, og hun vidste, een af de andre patchwork-damer havde et mønster på sådan et stykke legetøj. Dette mønster fik jeg, og minsandten om ikke osse Bodil havde sørget for at købe skumgummiklodserne, der skal puttes indeni, til mig. Sødt, sødt af hende!!!!
Det er næsten 100 år siden, jeg sidst har syet patchwork; men jeg kunne med det samme mærke, hvor sjovt det er! Jeg fik også lige skiftet kniven i mit skærehjul! Det har nemlig været brugt til at skære i papir med, og det bliver det så ABSOLUT ikke skarpere af!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 Her ses de stoffer, jeg har valgt at lave min klods-dims i - de fleste af dem er faktisk fra vores USA-tur for et par år siden. Derovre er patchworkstoffer BETYDELIGT billigere end her til lands, og jeg fik da også handlet en hel del med hjem - osse til mor:-)
Og her er stoffet riet på pap, og jeg er klar til at begynde at sy sammen. Tumpet som jeg er, har jeg naturligvis ikke fået taget et billede af min færdige klods-dims, som nu forlængst er pakket ind:-((( Men jeg kan forsikre jer om, den er blevet rigtig fin.

1 comment:

Tanja's Verden said...

Jeg tror bestemt også den er blevet fin. Det er nogle rigtig lækre stoffer du har valgt til den.