Monday, August 18, 2008

Lækker lagkage

Lagkagen her lavede jeg, da jeg skulle have besøg af en vævegruppe. Jeg havde været på arbejde og skulle hurtigt have lavet noget kage til kaffen. Mor har altid yndet at lægge en lagkage sammen, når det skulle gå stærkt, og jeg må give hende ret. Det ER hurtigt at lave sådan en kage - osse selvom man lige skal på cyklen og afsted efter de friske bær. Jeg har heldigvis kendskab til et godt brombærkrat lige i nærheden af min bopæl;-)
Jeg købte en pakke lagkagebunde, piskede en kvart liter piskefløde til skum, lavede 2½ dl creme af vand og cremepulver fra bageriet, blandede det meste af fløden og cremen til en...........jeps, flødecreme, hvortil jeg spenderede et par teskefulde vanille.
Nederste bund blev lagt på kagefadet, jeg smurte et tyndt lag flødecreme på og lagde derpå et godt lag brombær. Ovenpå brombærrene kom der et tyndt lag flødecreme til at klistre den næste bund fast med hvorpå der kom resten af flødecremen samt fløden.
Øverste bund blev glaseret med hvid glasur, en lille smule mørk glasur blev fyldt i en sprøjtepose og blev sprøjtet i en tynd spiral ud over den hvide glasur. Straks derefter trak jeg en kniv gennem spiralerne, så det dannede en slags "edderkoppespind". Glaseringsmetoden er supernem og enkel og så ser det altså bare godt ud. Det minder mig om dengang jeg stod i lære, i det pågældende bageri lavede vi mange Heiberg-tærter, en mazarintærte, der var glaseret på netop denne måde.


1 comment:

Hanne ... said...

Ak ja.
Min Farmors hindbærlagkage var ALTID pyntet med flødeskum og hendes berømte "zig-zag-gaffel-føring".
Den smagte rigtig godt og bundene var lavet på kartoffelmel og luftige som bare.
Jeg har arvet opskriften, men det er dælme længe siden den har været luftet. Måske skulle man ?