Monday, April 30, 2007

Bim-bambusse.....

......og nej, jeg er IKKE en haletudse. Men jeg har farvet bambus-fibre idag - de ses til højre i billedet af min tørresnor.

Farven er lige til den blå side, den er bedre her:


Fibrene er ret nemme at farve på - jeg har farvet disse 100 g i mikrobølgeovnen. Ret praktisk, når jeg nu i forvejen har fibre både i ovnen og i gryden!! Jo, der bliver VIRKELIGT gået til den i den farverige afdeling i øjeblikket.
Desuden er bambusfibre meget blanke, de føles faktisk helt som silke - også sådan lidt "døde" og knirkende i det. Og de skulle have nogenlunde de samme egenskaber som andre naturfibre, altså kølige på varme sommerdage og varme, når man fryser. Desuden har de bakteriedræbende egenskaber, hvilket gør fibrene meget velegnede til at blande i strømpegarn.
Bortset fra at blande farver og hælde dem på fibre, har jeg idag også været i haven. Der er tørt som krudt overalt; men jeg har nu alligevel valgt at så højbedene til - så må de få noget vand fra vandslangen, andet er der ikke at sige til det. Noget af al vores mynte er blevet gravet op og flyttet - det er nu skønt at have til the hele vinteren igennem, og nu er det ekstra godt, fordi vi bare kan gå ud og plukke den frisk. Det smager altså bare allerbedst.................
Og så har jeg da forresten også lige begået en solbær-kage til vores eftermiddagsthe samt den mest underlige jordbærgrød, jeg endnu har set. Jeg har aldrig før haft problemer med at koge noget så simpelt som en frugtgrød; men jeg skal love for, resultatet blev underligt idag. Grøden ville slet ikke jævne, den blev bare fuldkommen uigennemsigtig og sær. Nå, så blandede jeg lidt mere kartoffelmel i koldt vand og blandede i grøden - efter den var taget af varmen, naturligvis. Der skete ikke en dyt. Så var gode råd dyre. Nå, på kogepladen med gryden igen, og SÅ skal jeg ellers lige love for, grøden blev stiv!!!!!!!!! Ny variant af jordbær-vingummi!!! Hmmmm, jeg er spændt på, hvordan det smager i vores pandekager....................

2 comments:

strikkeforsker said...

Skønne farver, man bliver glad af at se på dem. Hmmm jordbærgele i pandekager er der ok, ikke ;-)

Unknown said...

Hej Ulla.

Den jordbærgrød var altså ikke helt ok efter min mening. Den er en lille smule grynet inde i munden - ligesom om kartoffelmelet bare er blandet imellem frugten - ydrrrkkkk. Jeg tror nok, resten ryger på komposten.....
Ja, jeg bliver bare i så godt humør af at se på sådan nogen farver. Men jeg er også ved at blive lidt bims af al det farveri - jeg tror nok, jeg har sidste portion til afkøling nu!!