Tuesday, October 23, 2007

Hip, hip hurra, indlæg nr. 100

Jeg ville lige prøve at filte lidt med nogen falklands-fibre for at se, om de nu også egner sig til netop filtning - det ser umiddelbart ud til at være lykkedes meget godt. Jeg regner med at bruge de lange "pølser" til taskehåndtag og de små stykker som knapper, hvis de ellers er filtet fast nok. Det ER altså bare smaddersjovt, nemt og hurtigt at filte. Sammenlignet med f.eks. spindeprocessen sker der jo virkelig noget i en frygtelig fart!
Her kommer lige lidt forklaring til garnet i forrige indlæg:
Jeg har farvet 220 g uld i portioner á 20 g i sylteglas i ovnen. Og det er ganske simpelt at farve på denne måde. Jeg blander 10 g farve i 4 dl vand i mit litermål, hælder 2 dl af denne blanding i det første glas og supplerer derefter med 2 dl vand i litermålet. Så er der igen 4 dl farveblanding i litermålet men denne gang er farvestyrken kun halvdelen af det første glas. I glas nr 2 hælder jeg så igen 2 dl farveblanding i, supplerer med 2 dl vand i litermålet osv. osv. På denne måde kan man nemt og hurtigt graduere farvestyrken på sine indfarvninger uden at skulle stå og udregne procenter osv. osv.
Efterfølgende har jeg så delt alle fiberportionerne i 2 lige store dele (ca.), har dog delt den første og sidste farve uens, så farveforløbet i tvindingen bliver forskudt. Naturligvis er denne metode forbundet med en vis usikkerhed, da man sjældent (læs: aldrig!!) spinder sin tråd nøjagtigt med samme løbelængde hele vejen igennem. Men det er da lykkedes sådan nogenlunde for mig - og iøvrigt synes jeg heller ikke, det gør noget, at der ikke er 100% ensartet farveforløb hele vejen igennem garnet.
Vil man gerne lave dette garn mere præcist, kan man vælge at indfarve færdigt garn, som man så efterfølgende lægger sammen og f.eks. strikker af. Her vil farveforløbet blive anderledes nøjagtigt.
Jeg håber, min forklaring er til at greje - ellers skal I bare spørge løs.
Det er iøvrigt heller ikke noget, jeg selv har fundet på - ideen kommer fra Kathe

No comments: