Tuesday, March 17, 2009

Hestetømmer

På en lille surf-tur rundt i cyberspace, faldt jeg helt tilfældigt lige over Fru Aggergaards indlæg om strikkeliser og hestetømmer. Og så skulle jeg da straks lige se, om jeg kunne lokalisere mine strikkeliser. Og minsandten om ikke jeg kunne gå direkte ind på mit værksted og hive dem op af en lille trækasse. Jeg kan faktisk godt undre mig over, jeg kan huske, hvor langt de fleste af mine ting ligger. Man kan vist ikke med selv den bedste vilje kalde det et system, og Søren er af og til ved at gå i koma over min måde at organisere mig på. Men JEG kan hitte ud af det, og det er vel egentlig det vigtigste??
Bogen omhandler udelukkende strik med I-snoddar, som hestetømmer åbenbart hedder på svensk. Jeg bestilte den i sin tid hjem fra Sverige til en gave - modtageren ønskede sig så ikke bogen alligevel, og så havde jeg den så istedet. Der er faktisk mange sjove ideer i bogen - jeg er dog endnu ikke nået til at afprøve nogen af dem i praksis. Og SKULLE jeg en dag komme i tanker om at ville lave hestetømmer, ville jeg så absolut lave dem på min strikkemaskine! Men det KUNNE jo være, børnebørnene ville synes, det kunne være sjovt at strikke på en strikkelise.
På rokken har dette garn siddet et stykke tid. Ja, det vil altså sige, spolen her har jeg spundet idag; men resten af de knap 200 g fibre er spundet over et stykke tid. Og noget er spundet på håndten - sådan er der jo så meget! Men det er i hvert fald BFL og silke, og nu skal jeg til at tvinde det. Billeder af det færdige garn følger. Og indfarvningen hedder nr. 16.

2 comments:

Anonymous said...

Morsomt. Min første strikkelise lagde jeg som barn. Vi brukte en tom trådsnelle, som dengang var av tre. På den satt vi 4 små spikre - og vips - åpnet det seg en fargerik verden med hestetømmer. Senere kom kjøpeutgavene - tilslutt med sveiv. Det hender fortsattfortsatt at de er i bruk :)

Nr. 16 ser ut til å bli et nydelig garn.BFL og silke er alltid en god kombinasjon.

Birthe P said...

Jeg strikkede for nogle år siden hestetømmer på en "hestetømme-maskine", d.v.s. en strikkelise med håndtag til at dreje. Det gik meget fint, og jeg begyndte at strikke nogle meget fede luffer på pind 12. Dem er jeg aldrig blevet færdig med - lidt ærgerligt for de var egentlig ret seje.. Måske skulle jeg prøve at dykke ned i noget af alt det jeg har "organiseret" forskellige steder i kasser og skabe og skuffer og se om jeg kan finde det..
- Glæder mig til at se nr. 16 :-)