Sunday, July 6, 2008

Indigo-farvning

En kær veninde af mig ringede og bad om et godt råd - hendes indigo-farvning ville slet ikke, som hun ville. Hmmmm, nu er det jo ikke, fordi jeg egentlig har den store erfaring indenfor farvning med indigo - jeg har kun prøvet det en enkelt gang!! Men efter samtalen fik jeg bare sådan en lyst til selv at lave en "hekse-kedel", så derfor pløjede jeg lageret igennem for indigo-farveopskrifter og fandt een i Esther Nielsens bog om plantefarvning. Jeg fulgte opskriften på stamkypen og kemikalieblandingen til "dyppe-badet" slavisk. Desuden fandt jeg nogen af alle mine plantefarvede garner frem, som jeg mente godt kunne trænge til en blå overfarvning. Desuden ville jeg dyppe et par bundter bomuldsgarn. Her ses nogen af alle de garner, jeg fandt velegnede til en overfarvning. Der er bl.a. garner farvet med vau, farvegåseurt, liguster og svampe.
Og her er "hekse-kedlen" så klar til brug. Det er altså forunderligt, at der efter et dyp i sådan en gryde som denne kan fremkomme de mest vidunderlige farver.
Se f.eks. her............... Det blå garn er bomuldsgarnet, det er faktisk det eneste, som ikke var blevet farvet i forvejen.
Og her ses resten af garnerne, det blev faktisk endda nogen smukke bundter garn i fine grønne nuancer, jeg fik ud af dagens anstrengelser. En stor tak til min søde veninde, som fik mig sat igang idag. Ellers var det vist bare endt i ren afslapning ovenpå en dejlig fisketur ved Varde Å.

1 comment:

Annie said...

Du godeste, alle de lækre grønne garner i de skønneste nuancer giver mig kriblen i fingrene efter selv at prøve! Godtnok et dejligt resultat du har fået dig dér!