Thursday, September 4, 2008

Resultatet af plantefarvningen

Her er så resultatet af min plantefarvnings-dag forleden. Alle garner er bluefaced leicester og alle er bejdset med 25 g alun og 10 g vinsten pr. 100 g garn.
Yderst til venstre ses 100 g garn farvet med 280 g valnøddeblade fra Joans træ. Tak Joan, resultatet er blevet yderst smukt. Rent faktisk tror jeg, det er første gang, jeg har fået noget garn farvet brunt.
Næste garn er egentlig Sørens!!!!!! Ja, han sagde det altså selv;-)) Det var nemlig ham, der fandt den brunporesvamp, der ligger til grund for garnet. Den var ikke specielt stor, vejede ca. 300 g og var meget våd; men den er en god farvesvamp, og jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet. Jeg gad nu nok vide, hvad han skal bruge garnet til....................
Sidst men ikke mindst ses 2 x 100 g garn farvet med sortfiltet netbladhat (eller viftesvamp, som den kaldes i nogen svampebøger). Her havde jeg ca. 900 g svamp, og farven er blevet meget smukt grågrøn/brunlig.

1 comment:

Birthe P said...

Den grålig-grønlig-brunlig-lidt-hen-i-det-violette kulør som man oftest får med Sortfiltet netbladhat er meget speciel. Og smuk og anvendelig, synes jeg.
Flotte farver, allesammen :-)
Knus fra det midtjyske!