Wednesday, January 31, 2007

Moskus-uld




Jeg har PUKLET med at sortere moskus-uld - jeg har virkelig været flittig, synes jeg, og så skulle jeg da lige prøve at se, hvor meget jeg havde fået sorteret.......... 76 gram!!!!!! Det ser ud af en stor portion men ak og ve!! Nå; men billederne her viser lige, hvordan fibrene ser ud. På det øverste billede er fibrene kartet sammen, 50% moskusuld og 50% morbærsilke. Jeg har brugt håndkarterne, så blandingen foregår så nænsomt som muligt. På det nederste billede ses fibrene før blanding. Billedkvaliteten er desværre virkelig dårlig, silken er jo enormt blank og den skinner så meget, så man nærmest ikke kan ses moskusfibrene. Men jeg kan forsikre jer for, de er der, og jeg glæder mig meget til at komme igang ved rokken. Når jeg skal blande fibrene, vejer jeg f.eks. 10 g moskus og 10 g silke af, deler så silke i f.eks. 8 portioner og tilsvarende med moskusulden. Og så tager jeg hver portion, halverer den evt. så jeg ikke sidder med for mange fibre ad gangen i håndkarterne og blander så fibrene. Ikke alt for grundigt, jeg kan nemlig godt lide, at man indimellem kan se de enkelte fibre for sig selv i garnet!!!!!!
Jeg trænger altså også til at lave lidt andet end at sidde og pille dækhår ud af moskus-uld, det kan man vist godt blive lidt bims af. Og forresten - jeg glemte lige at sige, at jeg stadig har en pose u-sorteret moskusuld med ca. 180 g tilbage. Måske går der liiiiige et stykke tid, før det også er klar til spinding???? Nå, i aften vil jeg sætte mig til væven, jeg er igang med at væve håndklæder, og de skulle da gerne snart blive færdige, så jeg kan komme igang med det næste projekt. Og så er det altså også bare så hyggeligt at sidde og arbejde inde i stuen istedet for altid at sidde inde på værkstedet!

No comments: